تناسب اندام

قوانین و نوع رفتار در باشگاه ورزشی چگونه باید باشد

حضور در باشگاه ورزشی آداب و قوانینی دارد که بهتر است رعایتشان کنیم. کسی که این آداب را رعایت می‌کند فرد دل‌نشین‌تری می‌شود. این آداب را می‌دانید؟ در ادامه ۱۲ نکته مهم درباره حضور در باشگاه را توضیح داده‌ایم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

۱. به دیگران هم فرصت استفاده از تجهیزات ورزشی را بدهید

مربی بدنسازی برایتان برنامه‌ای نوشته و گفته امروز باید چند نوبت از یکی از دستگاه‌ها استفاده کنید؟ این دلیل نمی‌شود که دودستی بچسبید به آن دستگاه! بهتر است اجازه بدهید که در زمان استراحت‌‌تان افراد دیگر هم از آن دستگاه استفاده کنند.

۲. وقتی کارتان با وسیله ورزشی تمام شد، تمیزش کنید

نظافت را رعایت کنید و پس از استفاده از تجهیزات ورزشی، عرق خود را از رویش پاک کنید. همیشه دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده سطوح به همراه داشته باشید و لوازم را به خوبی تمیز کنید. بعضی باشگاه‌ها هم کنار دستگاه‌ها اسپری ضدعفونی‌کننده می‌گذارند و فقط لازم است حوله یا تکه‌ای پارچه همراهتان باشد. فراموش نکنید که ما موظف هستیم تجهیزات را تمیز تحویل دیگران بدهیم.

۳. بعد از تمرین، لوازم را سر جایشان بگذارید

پس از پایان ورزش با دمبل و هالتر، رهاکردن آنها روی زمین نه‌تنها بسیار ناخوشایند است، بلکه امکان دارد برای افراد دیگر حادثه‌ساز هم بشود. چگونه؟ مثلا پای کسی که حواسش نیست به وزنه‌ای گیر کند که شما روی زمین رها کرده‌اید و بخورد زمین. پس تمام وسایلی را که استفاده می‌کنید سر جای اصلی خود بازگردانید.

۴. لوازم ورزشی را رزرو نکنید

انداختن حوله روی صفحه نمایشگر تردمیل در ساعات شلوغی باشگاه کار درستی نیست. چرا باید از نیم ساعت قبل تردمیل را رزرو کنید؟ تعداد دستگاه‌های هوازی در بیشتر باشگاه‌ها محدود است و بهتر است وقت دیگران را با خودخواهی خودمان تلف نکنیم.

روشهای کاهش و دفع اسید لاکتیک + آموزش روش های کاربردی

۵. با صدای بلند صحبت نکنید

تا حد امکان به حریم افراد احترام بگذارید و با صدای بلند صحبت نکنید. بهتر است تلفن همراه را در کمد رختکن بگذارید و هنگام ورزش از صحبت‌کردن با تلفن بپرهیزید.

۶. لباس مناسب بپوشید

چه عالی که اعتمادبه‌نفس دارید، ولی باید هنجارها را رعایت کنید و با لباس نامناسب در اطراف باشگاه پرسه نزنید. همیشه لباس مناسب باشگاه بپوشید.

۷. بی‌سروصدا ورزش کنید

هیچ‌کس مایل به شنیدن صداهای عجیب‌وغریب نیست. هنگام ورزش ساکت باشید و تمرکز خود را روی انجام صحیح حرکات ورزشی بگذارید.

۸. وزنه‌های سنگین را روی زمین نکوبید

اگر وزنه سنگین است و نمی‌توانید بلندش کنید، نیازی نیست محکم بکوبیدش روی زمین! از فرد دیگری کمک بگیرید و وزنه را آرام روی زمین قرار دهید.

۹. تعادل خود را حفظ کنید

اگر در حال انجام حرکات نیازمند تعادل مثل اسکوات هستید، جایی بایستید که هم ایمن باشد و هم اگر تعادلتان به هم خورد، به دیگران نخورید. در ضمن عجله نکنید و با آرامش ورزش کنید.

۱۰. مواظب آسیب‌های احتمالی باشید

در صورتی که انجام حرکتی برای شما سخت است، از مربی یا ورزشکاری دیگر کمک بگیرید. اگر از تردمیل استفاده می‌کنید، شیب و سرعت آن را مناسب تنظیم کنید.

۱۱. استفاده از دستگاه‌ها را یاد بگیرید

اگر استفاده از دستگاهی را بلد نیستید، از ورزشکاران دیگر یا مربی خود روش صحیح آن را یاد بگیرید. با این کار هم خودتان آسیب نمی‌بینید و هم عمر تجهیزات ورزشی را افزایش می‌دهید.

۱۲. با برنامه و هدف مشخص ورزش کنید

با برنامه ورزشی منظم به باشگاه بروید و برای هر روز تعدادی حرکت ورزشی مناسب بدن خودتان را در نظر بگیرید. می‌توانید از مربی خود بخواهید برایتان برنامه ورزشی تنظیم کند.

فواید دویدن در آب و تمام نکاتی که باید رعایت کنید

کلام آخر

در این مقاله درباره رفتارها و اصولی گفتیم که باید در باشگاه بدنسازی رعایت کنیم. با رعایت این اصول می‌توانید محیط ورزشی ایدئالی برای خود و اطرافیانتان ایجاد کنید و از ورزش در باشگاه نهایت لذت را ببرید.

نظرات شما

شما هم به باشگاه ورزشی می‌روید؟ آیا این آداب و قوانین را رعایت می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود در این باره را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا